De Warme Winkel wordt nationaal en internationaal geroemd om hun geestige, brutale en intelligente voorstellingen. Zo plagieerden we integraal Café Müller van Pina Bausch in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, zetten we het (seksuele) identiteitsdebat op scherp in Lady Chatterley’s Lover en Brideshead Revisited, verpulverden we bezoekersrecords in het Amsterdamse Bostheater met De Drie Musketiers, deelden we het podium met reality-tv-sterren uit Temptation Island en Ex on the Beach in Een oprechte ode aan de Ironie, gooiden we hoge ogen met Myrte Siebinga zoekt een kamer, een toneelkraker over de huidige woningnood en werden we vorig jaar met onze eerste Duitse voorstelling Der Bus nach Dachau geselecteerd door het prestigieuze Berlijnse Theatertreffen als 1 van de 10 beste voorstellingen van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Middenin de eerste lockdown bouwden we in Amsterdam het Peepshow Palace, een coronaproof theater waar publiek in een gedesinfecteerde privécabine meer dan 120 voorstellingen en concerten kon zien en in 2022 openden we samen met BOG. collectie theaterbroedplaats De Sloot: een werkplaats voor theatermakers met twee zalen, meerdere repetitieruimtes en een groot café/restaurant. Ook hebben we in 2022 de discussie over de structuur van het podiumkunstenlandschap op scherp gezet door de naam toneelgroep Amsterdam (tijdelijk) toe te eigenen, de oude naam van het grootste gezelschap van Nederland. De harde kern van De Warme Winkel bestaat uit Ward Weemhoff en Vincent Rietveld, maar daaromheen cirkelen een hoop verwanten die ook deel zijn van het DNA van de groep.
Afgelopen juli kregen we te horen dat we, op de toppen van ons succes en kunnen, vanaf 2025 geen meerjarige subsidie meer van het Fonds Podiumkunsten krijgt. Een verbijsterende uitslag en een kapitale inschattingsfout. Het Fonds stuurt hiermee een sinister signaal uit aan jonge makers die in onze ontwikkeling een voorbeeld zien: je buiten de BIS van klein locatiegezelschap tot een groot en internationaal relevant gezelschap ontplooien. We moeten radicaal hakken. Niet alleen in onze plannen, ook zal er weinig van onze getalenteerde en toegewijde kantoorcrew overblijven zonder wie het allemaal niet mogelijk is. Op dit moment zijn we hard bezig om te redden wat er te redden valt en proberen we het bedrag dat we van het Amsterdam Fonds voor de Kunst krijgen minstens te verdubbelen. Dan kunnen we de helft doen van wat we deden, maar verzacht de pijn in het kwadraat.
In mei 2022 openden we samen met theatercollectief BOG. de eerste Amsterdamse theaterbroedplaats achter station Sloterdijk: De Sloot. Een werkplaats voor theatermakers, een volwaardige vlakke vloer theaterzaal en een kleinere zaal, drie grote repetitieruimtes, meerdere werkateliers en een groot café/restaurant.
De Warme Winkel wordt structureel gesubsidieerd door het Fonds Podiumkunsten en de Amsterdams Fonds voor de Kunst.
De Warme Winkel heeft de ANBI-status.