Alleen Samen (‘krijgen we corona onder controle’) ontstond tijdens de eerste maanden van de covid-lockdown, vanuit de schreeuwende behoefte artistiek te reflecteren op de rigoreuze verandering in de omgang tussen mensen.
Eenvoudig fysiek contact was plots potentieel levensbedreigend, theaterbezoek was al helemaal uit den boze. De enige logische opstelling om veilig theater te kunnen presenteren leek het maken van een peepshow. Diezelfde zomer nog maakte De Warme Winkel in Amsterdam de Peepshow Palace. Honderd privécabines, verspreid over twee verdiepingen. Deze vorm dwong mede de dramaturgie van Alleen Samen af.
De voorstelling is een opeenvolging van solo’s, duetten en trio’s, wat vertrouwd moet overkomen voor de reguliere peepshowbezoeker. De scenes zijn performatief van aard en zouden op zichzelf kunnen staan, maar worden verbonden door een subtiel narratief van drie artsen die op de intensive care werken. Ook zij hebben te lijden onder het gebrek aan fysiek contact. Zo zijn de dood, de erotiek en steriliteit de drie strengen van de vlecht die zich op de draaischijf in elkaar krullen
De vijf-jarige-covid-jubileumvoorstelling is in opzet een diapositief van de originele peepshow-opstelling: het publiek zit niet meer afgezonderd en beschermd maar juist in twee intieme cirkels om de draaischijf heen, letterlijk schouder aan schouder. Dit keer wordt niet ‘het alleen zijn’ beweend, maar ‘het samen zijn’ gevierd.
spel Ward Weemhoff, Marieke de Zwaan, Marien Jongewaard
muziek Rik Elstgeest
kostuums Bernadette Corstens
licht Prem Scholte Albers
coproductie De Brakke Grond
campagnefoto Lonneke van der Palen
scenefoto’s Sofie Knijff
met steun van Amsterdam Fonds voor de kunst
Volkskrant ★★★★
“In een hartverscheurend einde laat De Warme Winkel zien wat het is om mens te zijn.”
Theaterkrant, Criticitafel
“De eerste voorstelling van het nieuwe tijdperk.”
Theaterkrant (keuze van de criticus)
“risicovol eindtijdsritueel.”
De Morgen (BE) ★★★★
“Coronadilemma’s leveren nu al prachtig theater op.”